Press release

نمایشگاهی بزرگ در موزه مترپلیتن میراث هنری، فنی، و فرهنگی سلجوقیان، سلسله با نفوذ اسلامی قرون وسطی، را جشن می گیرد

تاریخ نمایشگاه:     27 آوریل - 24 ژوئیه 2016

مکان نمایشگاه:    Iris and B. Gerald Cantor Exhibition Hall (Gallery 999)

کنفرانس خبری:      25 آوریل، 10:00 صبح تا ظهر

یکی از پرحاصل ترین دوره های تاریخ منطقه از ایران گرفته تا آناتولی (ترکیه امروزی) مربوط به دوره سلجوقیان و جانشینان آنان، از 1038 الی 1307 می شود. سلجوقیان یک سلسله ترک از آسیای میانه بوده و در اصل ایل نشین بودند و قدرتی وسیع اما کوتاه مدتی در غرب آسیا (ایران، ترکمنستان، عراق، سوریه و ترکیه امروزی) تشکیل دادند. تحت حکومت سلجوقیان، تبادل و آمایش سنن گوناگون-منجمله ترکمنی، پارسی-عربی-اسلامی، بیزانسی، ارمنی، و دیگر فرهنگ های مسیحی- با بهروزی اقتصادی، پیشرفت در علم و فن آوری، و شکوفایی عظیم فرهنگی در این حکومت همراه شد. روز 27 آوریل در موزه هنر متروپولیتن نیویورک، نمایشگاه بزرگ Court and Cosmos: The Great Age of the Seljuqs که نمایشگاهی بین المللی از آثار به امانت گرفته است، افتتاح می شود. نشانگر کارهای هنری چشم گیر ابداع شده در قرون 11 الی 13 است، از ترکمنستان گرفته تا ناحیه مدیترانه.

برگزاری این نمایشگاه به همت NoRuz at The Met Fund و جامعه ایرانی-آمریکایی صورت می گیرد.

حدود 270 شیء - ازجمله صنایع سفالی، شیشه ای، گچ کاری، نسخ خطی، چوبی، بافتنی، و فلزی - از کلکسیون های عمومی و خصوصی آمریکا، اروپا و خاورمیانه به نمایش گذاشته خواهد شد. بسیاری از مؤسسات پیش از این هیچ گاه اشیاء کلکسیون خود را قرض نداده اند. میان برترین کارهاتعدادی زیادی اشیاء که از ترکمنستان قرض گرفته شده اند-این اولین بار است که ترکمنستان به عنوان کشوری مستقل اجازه داده است که دسته ای از اشیاء تاریخی از آنجا به یک موزه در ایالت متحده امانت داده شود.

در زمان حکومت سلجوقیان بزرگ ایران، طبقه متوسط شکوفا شد، و سبب تعالی ارزش های هنری، پیشرفت های فن آوری، و گسترش بازار اشیاء لوکس گردید. در مقابل، در آناتولی، سوریه و الجزیره (شمال غربی عراق، شمال شرقی سوریه و جنوب شرقی ترکیه)-که تحت کنترل سلسله های حکومتی جانشین سلجوقیان بودند (سلجوقیان روم، آل ارتق، و زنگیان) - هنر از مزیت های اشراف بود، و در همین زمان، تندیس پردازی در منطقه عمدتا مسیحی نشین پیدایش یافت.

علاوه بر این، برخی از هنرمندان پس از فتح مغول در 1220 از ایران به این منطقه مهاجرت کردند. از آنجا که مشتریان، مصرف کنندگان، و هنرمندان از فرهنگ، مذاهب و پیشینه های هنری گوناگونی بودند، هنرهای مختلفی در قسمت های غربی قلمروی سلجوقیان پدید آمده و توسعه دادند.  

نظری کلی بر نمایشگاه

با ترکیبی بر اساس موضوع، این نمایشگاه، کارهای هنری را بر اساس سلاطین سلجوقی و اعضای برجسته  حکومتی به نمایش می گذارد. در آسیای مرکزی و ایران، برنگاشت هایی بر سکه و آثار معماری پدید آمدند. نقش برجسته های گچ بری نشانگر گارد سلطنتی، امرا و درباری ها هستند که نمایانگر عظمت آندسته از حکام سلجوقی است که نام آنان برروی اشیاء حک نشده است. در آناتولی، سوریه، و الجزیره، نام و تصویر حکام سلجوقی در اقلام گوناگونی پدیدار می باشد. در همینجا، ظرف معروف میناکاری قرن دوازدهم که نام رکن الدوله داوود، یکی از رهبران آل ارتق، بر آن حک شده است، به نمایش گذارده شده است.

در بخش دوم، محیط درباری و فعالیت های مربوط به سلاطین و درباریان آنان در برجسته کاری های گچ بری، سفال، اشیاء فلزی و دیگر مواد موجود است. در حالی که ترسیم نخبگان سلجوقی در این آثار با نیت تصاویر واقعی نبوده است، این نوع صورت های متمایز آسیای مرکزی در دوران حکومت سلجوقیان نشانه زیبایی محسوب می شوند. اولین نسخه موجود از شاهنامه -حماسه ملی ایرانی-در آناتولی در 1217 خلق شد که قسمت برجسته این بخش است. علاوه بر این، ابریق بلاکاس چشمگیر، با جزئیات بی نظیر خود از زندگی درباری، به صورت برجسته ای به نمایش گذاشته شده است.

سه قرن حکومت سلجوقیان دوره ابداع نیز بود و بسیاری از پیشرفت های علمی، پزشکی و فن آوری در دست نوشته ها، ابزار علمی و یافته های پزشکی این دوره انعکاس یافته اند. صفحات کتاب مصور دوران ابتدایی قرن 13 The Book of Knowledge of Ingenious Mechanical Devices (دانسته هایی در رابطه با ابزار پرنبوغ مکانیکی) نشانگر برخی از اختراعات شگفت انگیز دریای دانش مسلمانان و نابغه ای خلاق به اسم ابن الرزاز الجزری است، که اختراعات او از ساعت و چرخ های آبی گرفته تا اتوماتا (ربات ها) وسعت دارند. اسطرلاب دوران اولیه اسلامی نیز شایان ذکر است. (یکی از بسیاری موارد که می توان از طریق وسایل اندازه گیری پیچیده تعیین کرد جهت یابی مکه و بنابراین جهت نماز خواندن بود.) یک جعبه داروی با جزئیات ظریفاز دیگر اقلام به نمایش گذاشته شده است که بخش های مجزایی برای مشک، کافور و دیگر موادی دارد که معمولاً در داروسازی قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفت.

هنر دوره سلجوقیان مملو است از تندیس های حیوانات واقعی، افسانه ای و چند نژادی در اندازه های کوچک و بزرگ. جنگ با حیوانات موضوع مورد علاقه ای در هنر ایرانی بود. عقاب دوسر به عنوان نشانه ایالت های موروثی سلجوقیان در آناتولی و الجزیره انتخاب شده بود. هارپی ها (مخلوقات پیچیده ای با بدن پرنده و صورت انسان) و اسفینکس ها (حیوانات درنده با بدن شیر، صورت انسان، و گاهی اوقات بال های پرنده) زیاد به چشم می خورند. ظرف وسکووالی، یک کاسه درپوش دار کنده کاری شده و تطعیم شده با نقره و تزئین شده با تصاویر پیچیده نجومی است – و نشانگر هشت صورت فلکی روی در خود و 12 علامت منطقه البروج و سیاره های مربوط به انها در پایه خود در میان بسیاری تزئینات دیگر می باشد.

سلجوقیان فعالانه دین اسلام را در قلمرو خود با ساختن مدرسه و مسجد ارتقاء می دادند و برای تولید نسخه های قرآنی و دیگر نوشته های مذهبی تأمین هزینه می کردند. تعدادی از نمونه های نادر با تزئینات زیبا عبارتند از کتاب های هنری سلجوق ها که به نمایش گذاشته شده اند. در سوریه، الجزیره و آناتولی-که اکثریت جمعیت محلی، من جمله برخی از نخبگان حاکمیت، مسیحی بودند-آثار هنری همچنان با پیکرنگاری مسیحی تولید می شد. و همچنین ظرفی مورد استفاده برای مراسم، از گرجستان، با نوشته های عبری، مؤید وجود گروههای یهودی در این دوره است. اغلب هنرمندان در این دوره به جوامع مذهبی گوناگونی خدمات ارائه می دادند. بدین دلیل، سبک ها و سنت های هنری هر گروه با دیگر گروهها آمیخته می شد.

بخش ششم و آخر نمایشگاه بر هنرهای ترحیمی تمرکز دارد. انواع نشانه های مقبره، آرامگاه ها، وسایل خاکسپاری، و پارچه های طرحداری که در مقبره های سلجوقی یافت شده اند به نمایش گذاشته شده اند. در مراسم خاکسپاری صحیح مسلمانان، شخص متوفی در دو یا سه لایه پارچه سفید ساده پیچیده می شود؛ موجودیت پارچه های گران قیمت در بستره مراسم خاکسپاری این دوران نشانگر آن است که عملکرد معمول و عملکرد رسمی تفاوت های قابل توجهی داشته اند.

دست اندرکاران

این نمایشگاه توسط Sheila R. Canby, the Patti Cadby Birch Curator in Charge, Department of Islamic Art;

 Deniz Beyazit, Assistant Curator; and Martina Rugiadi, Assistant Curator برگزار شده است. طراحی نمایشگاه توسط Katharina Weistroffer ، طراح نمایشگاهی؛ کارهای گرافیکی توسط Mortimer Lebigre ، طراح گرافیک؛ و نورپردازی توسط Clint Ross Coller و Richard Lichte ، مدیران طراحی نور، و تمامی بخش طراحی موزه Met انجام شده است. تولید فیلم توسط Christopher Noey ، مدیرعامل شرکت Creative Production، و نصب رسانه ای توسط Paul Caro ، مدیر ارشد شرکت Media Production and Technology Services، در بخش دیجیتال موزه Metانجام شده است.

کاتالوک، برنامه های مرتبط و ویژگی های دیجیتالی

یک کاتولوگ مصور مفصل مناسب برای افراد با اطلاع و خوانندگان عمومی در نمایشگاه موجود است. چاپ آن توسط Metropolitan Museum of Art و توزیع آن توسط Yale University Press انجام شده است، این کتاب در فروشگاه Met (جلد سخت، 65 دلار) موجود است.

تهیه این کاتالوگ با کمک The Andrew W. Mellon Foundation, the Doris Duke Fund for Publications, and the Marshall and Marilyn R. Wolf Foundation امکان پذیر شده است.

تور صوتی، بخشی از برنامه راهنمای صوتی موزه مترپلیتن نیز برای کرایه موجود است (7 دلار، برای اعضاء 6 دلار، برای کودکان زیر 12 سال 5 دلار).

راهنمای صوتی تحت حمایت Bloomberg Philanthropies است.

برنامه های آموزشی شامل جلسات بدون وقت گرفتن برای نقاشی در 15 آوریل است؛ یک بعدازظهر خانوادگی در 10 ژوئیه؛ تورهای نمایشگاه 11 می، 31 می، 15 ژوئن، 25 ژوئن، و 13 ژوئیه؛ Interdisciplinary Gallery Conversation در 26 می؛ و یک سمپوزیم علمی از 9-11 ژوئن. برنامه ای دو بخشی بنام یکشنبه در موزه مترپلیتن در روز 15 می، متمرکز بر علم و هنر خواهد بود. Sheila Canby برگزارکننده جلسه گفتگویی با Silke Ackermann درباره علم ستاره شناسی و اسطرلاب ها،

Museum of the History of Science at the University of Oxford خواهد بود، و Peter J. Lu ، محقق فیزیک کاربردی در Paulson School of Engineering and Applied Sciences, Harvard University ، درباره کاربرد طرح های پیچیده هندسی اسلامی در فیزیک صحبت خواهد کرد. در ادامه اجرای پرهای آتش، یک نمایش سینمایی با استفاده از سایه و برگرفته از یکی از داستان های شاهنامه توسط هنرمند حمید رحمانیان نمایش داده خواهد شد. این برنامه ها با بلیط موزه مترپلیتن رایگان هستند.

برنامه دو بخشی مسابقه نقاشی 6-7 می توسط Peter Hristoff اجرا خواهد شد. این کارگاه که در گالری های موزه مترپلیتن برگزار خواهد شد شامل حضور مدل های زنده و لباس و وسایل است (140 دلار، ثبت نام از پیش لازم است؛ این هزینه شامل دو روز مراجعه به موزه مترپلیتن و لوازم می شود).

Peter Hristoff ، Artist-in-Residence موزه Met طی ماه ژوئن 2016 است که با کارکنان موزه برای تنظیم برنامه های عمومی مرتبط با نمایشگاه همکاری کرده است. این برنامه ها شامل کلاس های نقاشی برای مخاطبین گوناگون، گفتگو در گالری، و همکاری بین دانش کارآموزان موزه مترپلیتن و بافندگان ترکیه می شود. Hristoff هنرمندی فعال و عضو هیئت علمی New York’s School of Visual Arts است. هنرمند مقیم یکی از سری برنامه هایی است که سرزندگی، گوناگونی و زیبایی فرهنگ معاصر اسلامی را در بستره این کلکسیون موزه مترپلیتن گرامی می دارد.

سمپوزیم توسط Roshan Cultural Heritage Institute و Soudavar Memorial Foundation ممکن شده است.

برنامه یکشنبه در موزه مترپلیتن با کمک بنیاد Doris Duke Foundation for Islamic Art صورت می گیرد. پرهای آتش با کمک Roshan Cultural Heritage Institute و Mossavar-Rahmani Fund for Iranian Art ممکن شده است.

برنامه کارآموزی هنری Peter Hristoff و دیگر برنامه های مربوطه با کمک Doris Duke Foundation for Islamic Art تهیه شده اند.

نمایش عکس های معماری سلجوقی و مناظر توسط Henri Stierlin در سراسر نمایشگاه قابل مشاهده خواهد بود. تصاویر تاریخی گنبدهای مسجد جامع اصفهان-یکی از آثار به ثبت رسیده توسط میراث جهانی یونسکو- بر سقف یکی از قسمت ها انداخته خواهد شد. تهیه شده در دهه های 60 و 70 به عنوان بخشی از یک پروژه به سرپرستی Eugenio Galdieri ، از

Italian Mission for Restoration of IsMEO (Istituto Italiano per il Medio ed Estremo Oriente/Istituto Italiano per l’Africa e l’Oriente)، این تصاویر در حال حاضر در Museo Nazionale d'Arte Orientale “Giuseppe Tucci” جای دارند. برای تشویق مراجعه کنندگان، یک فیلم از تصاویر نزدیک نمای ابریق بلاکاس نمایش داده خواهد شد.  

این نمایش های دیواری توسط The Mossavar-Rahmani Fund for Iranian Art انجام می شود.

مشخصات نمایشگاه در وبسایت موزه مترپلیتن به نشانی www.موزه مترپلیتنmuseum.org، و همچنین فیسبوک, اینستاگرام، و توییتر از طریق hashtag #CourtandCosmos موجود است.

# # #

13 ژوئیه 2016

Press resources